
Hoe de verkoop verhogen in e-commerce: 3 conversie tactieken
Het doel van e-commerce marketing is om promotionele tactieken te gebruiken om verkeer naar jouw online winkel te sturen, dat verkeer om te zetten in klanten en die klanten na aankoop loyaal te houden. Een veel voorkomende vraag is echter, hoe de e-commerce verkoop te verhogen?
Een e-commerce strategie bestaat uit marketingtactieken binnen en buiten jouw site. De acties van hoe de verkoop te verhogen in e-commerce zijn gericht op:
– Creëer merkbekendheid;
– Moedig klantenbinding aan;
– Verhoog de verkoop.
Je kunt marketing gebruiken om jouw online winkel in zijn geheel te promoten of om meer verkoop te genereren voor specifieke producten. Hieronder vindt je een overzicht van enkele praktische ideeën die je kunt uitproberen. Bekijk ze!

1. Optimaliseer jouw productpagina’s
Conversie optimalisatie, CRO, is de praktijk van het optimaliseren van jouw website voor conversies en het verhogen van jouw omzet. Door acties te oefenen die helpen bij conversie optimalisatie kunt je probleemgebieden op jouw website identificeren.
– Waar verliest je omzet?
– Wie bezoekt jouw site maar koopt niet en waarom kopen ze niet?
– Wat kunt je doen om deze gemiste kansen te benutten?
Dit proces wordt uitgevoerd door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, zodat je een holistisch en onbevooroordeeld beeld krijgt van hoe conversiegericht jouw site is.
Nadat je jouw onderzoek hebt uitgevoerd om uitdagingen en kansen te identificeren, kunt je hypotheses en a/b-tests ontwikkelen om te zien welke benaderingen de meeste verkoop genereren.
2. Bied aan om jouw producten te upsellen
De meesten van ons hebben wel eens ingelogd in een online winkel en de boodschap gekregen: “Wilt je jouw bestelling uitbreiden?” Dit is een voorbeeld van upselling. Een benadering die tot doel heeft een product te verkopen tegen een iets hogere premie dan wat de klant oorspronkelijk overwoog.
Voor veel bedrijven kan upselling effectiever zijn dan het werven van een nieuwe klant. Soms weten jouw klanten niet dat er een premium product beschikbaar is of hebben ze gewoon meer bewijs nodig om te begrijpen hoe een upgrade beter aan hun behoeften beantwoordt.
3. Verlaten winkelwagens verminderen
Wrede waarheid: je verliest geld telkens wanneer een bezoeker het winkelwagentje verlaat zonder te kopen.
Dit verschijnsel is vrij algemeen. Bezoekers voegen artikelen toe aan hun winkelwagens, maar verlaten deze tijdens het betaalproces.
Het gebruik van marketing automatiseringstools is vooral in dit soort gevallen waardevol. Gebruikers die hun winkelmandje achterlaten, kunnen bijvoorbeeld automatisch een korting of gratis verzending krijgen, zodat ze hun aankoop alsnog afronden.

