adverteren
Uncategorized

Naamsbekendheid vergroten van je bedrijf

Voor ieder bedrijf is het belangrijk duidelijk zichtbaar te zijn voor mogelijke klanten. Op velerlei manieren kun je als bedrijf werken aan die zichtbaarheid. Afhankelijk per branche kies je voor een bepaalde reclame-strategie.

Toch hebben de meeste bedrijven enkele specifieke bedrijfsprofileringen met elkaar gemeen: praktisch ieder bedrijf heeft de bedrijfsnaam of het merk op de buitengevel van het bedrijfspand en bezit daarnaast een website. Wat kun je als ondernemer nog meer doen om jouw bedrijf zo zichtbaar mogelijk te maken?

Reclamemiddelen voor het MKB

Er bestaan natuurlijk tal van mogelijkheden om onder de aandacht te komen van je doelgroep. Het verschilt hierbij natuurlijk wel of een onderneming landelijk over meerdere filialen beschikt en een fors budget ter beschikking heeft, of dat het om een plaatselijke aannemer of een bloemenwinkel gaat. Welke reclame is effectief voor welke bedrijfsgrootte? We nemen in dit artikel de beste reclamemogelijkheden door voor het MKB.

Reclamemiddelen

●     Give-a-way’s: het publiek is er dol op; voorverpakte snoepjes (met jouw logo), of bedrukte pennen of mokken bijvoorbeeld. Telkens komt jouw bedrijf even onder de aandacht en vergroot je de naamsbekendheid.

●     Reclame in huis-aan-huis bladen en gemeentelijke bladen: vooral geschikt indien jouw doelgroep zich bevindt in de leeftijdscategorie 60+. Ouderen mogen graag lokale kranten en gemeentebladen doornemen, waarin vaak van alles tot in het minuscule gelezen wordt (van rouwadvertenties, tot reclame, tot puzzels).

●     Autoreclame: hartstikke effectief voor je naamsbekendheid, vooral als er regelmatig auto gereden wordt. Niet alleen voor bouwbedrijven, maar voor ieder bedrijf. Vermeld dan specifiek je bedrijfsnaam en logo, je website, en welke dienst of welk product je aanbiedt. Let op: maak alleen professionele autoreclame als de auto representatief is. Je wilt geen reclame maken op een oud model- of beschadigde auto. Tip: parkeer je auto zodanig dat hij in het oog springt van passanten. Ga nooit zelf autoreclame bevestigen, maar benader altijd een signspecialist die het werk voor je uitvoert.

●     Bedrijfskleding: in vele omstandigheden is bedrijfskleding een excellente keuze. Het oogt niet alleen professioneel, je profileert er tevens het bedrijf mee. Bedrijfskleding is vooral geschikt natuurlijk voor bedrijven waar fysiek gewerkt wordt of service verleend wordt; van horeca tot bouwbedrijven.

●     Reclameborden bij sportgelegenheden: bij bezoek aan een sportfaciliteit, zoals een zwembad, hockeyclub of voetbalvereniging valt direct op dat plaatselijke ondernemers er adverteren. Vooral in zwembaden springen de reclameborden goed in het oog.

●     Buitenreclame: je kent vast de borden ‘Valt op hè! Ook opvallen?’ – dit zijn kleine reclameborden in de wegberm. Best kostbaar, maar toegegeven, het valt inderdaad bijzonder op. Ook reclame op trams of bussen in de gemeente waar je bedrijf gevestigd is kunnen zeer effectief zijn, maar ook hier hangt een serieus prijskaartje aan. Natuurlijk maak je daarnaast reclame op je eigen bedrijfspand, via gevelreclame.

●     Participeren aan kortingspas: deelname aan een lokale kortingspas kan hartstikke interessant zijn (zoals bijvoorbeeld ‘de Rotterdampas’). Deelname is daarnaast meestal nog gratis ook. Je zult dan wel korting of iets gratis moeten geven aan klanten die beschikken over de pas. Je komt dan in het magazine te staan én op de website. Jouw bedrijf (van horeca tot kapsalon, of bloemenwinkel) komt op deze wijze onder de aandacht van een groot publiek, waarbij je daadwerkelijk op meer klandizie kunt rekenen.

Voor de meeste MKB bedrijven kunnen enkele van de hierboven genoemde punten al voldoende zijn om lokaal onder de aandacht te komen en meer klanten te bereiken.