Tips voor het opbouwen van je merkidentiteit
Voor iedere organisatie is een sterke merkidentiteit erg belangrijk. Dit ligt namelijk aan de basis van een positief imago. Een sterke merkidentiteit kan daarom ook wonderen verrichten voor je organisatie. Het zorgt ervoor dat de doelgroep je merk gaat herkennen en steeds vaker aan jouw merk denkt. Zo kan een bepaalde kleur al een associatie oproepen met een merk. Maar hoe bouw je nu precies je merkidentiteit op? Wij vertellen je er graag meer over!
Focus op je kernwaardes
Ten eerste is het belangrijk dat je je focust op je kernwaarden. Wie ben je precies en wat is je core business? Stel jezelf ook de vraag waar het merk voor moet staan en voor wie het merk bedoeld is. Dit is in principe een rode draad die je door heel het bedrijf doorvoert. Deze focus moet je dus óók doorvoeren in je merkidentiteit. Dit verhoogt ook de geloofwaardigheid van je merkidentiteit en de betrouwbaarheid.
Inspelen op gevoel
Het creëren van je merkidentiteit is niet zomaar het schetsen van een plaatje. Het is ook het gevoel wat een merk bij de doelgroep moet oproepen. Het is namelijk zo dat elke consument een bepaalde gevoel heeft bij het zien van een merkuiting. Probeer jezelf daarom ook in te beelden hoe klanten moeten reageren als ze jouw merk voorbij zien komen. Hier kun je vervolgens makkelijk op inspelen door de klanten te bieden waar ze naar op zoek zijn en gelukkig van worden.
Consistent doorvoeren
Als je eenmaal je huisstijl hebt ontwikkeld, is het belangrijk dat je deze consistent doorvoert in alle merkuitingen die je hebt. Dit geldt ook voor je kantoor interieur. Hang bijvoorbeeld in het kantoor een mooi logo aan de muur en maak gebruik van de kleuren uit je huisstijl. Verder kun je je merkidentiteit doorvoeren op social media en door middel van promotiemiddelen en signing borden.