crm-systemen
Zakelijk

CRM en de verschillende systemen

CRM wordt tegenwoordig in heel veel bedrijven toegepast, maar wat is CRM eigenlijk precies? CRM, of ook wel Customer Relationship Management is een softwaresysteem dat bedrijven helpt hun relaties met klanten te beheren. Bedrijven gebruiken Customer Relationship Management om klantgegevens bij te houden en klant records aan te maken. Een CRM systeem is essentieel geworden in de huidige zakelijke omgeving en is hierdoor dus onmisbaar voor de bedrijven. Er zijn veel verschillende soorten Customer Relationship Management systemen en voor elk bedrijf is natuurlijk een bepaald soort systeem geschikter dan de andere. Maar bij elk bedrijf kan CRM tegenwoordig worden toegepast.

CRM voor kleine bedrijven

Bedrijven zijn er natuurlijk in alle soorten en maten en hierdoor is elk bedrijf anders. Sommige bedrijven zijn kleinschaliger en opereren hierdoor op een kleiner niveau. Het is dan natuurlijk logisch dat de Customer Relationship Management systemen voor dit soort bedrijven anders zijn dan voor grote multinationals. Maar wat voor CRM systemen zijn dan ideaal voor de kleinere bedrijven? Ten eerste kan het systeem Salesforce goed van pas komen in deze situaties. Salesforce heeft een software ontwikkeld dat zich focust op de indeling van kleinere bedrijven. Het systeem helpt je bedrijf door middel van verkoopanalyses en de automatisering van marketing.

Zorgt CRM voor loyaliteit?

Customer Relationship Management heeft als doel om een langetermijnrelatie te ontwikkelen met jouw klanten. Als bedrijf streef je er dus naar om meer voor klanten te doen dan het minimale verwachting. Door middel van CRM systemen toe te passen in de relatie met de klant, kan je gedurende de levenscyclus dat de klant aanwezig is bij je bedrijf, inspelen op zijn of haar wensen. Dit kan op veel verschillende manieren worden toegepast in het proces: bij het kopen van het product, bij het adviseren of als klantenservice. Door persoonlijke en relationele service te bieden investeer je in de relatie tussen de klant en jouw bedrijf.